Cort Lunde er Thomas Cortes (bas, sampler m.m.) og Erik Lunde (trompet, fløjter m.m.). Duoen beskæftiger sig med at omsætte objekter som fx plantesamlingen Flora Danica eller et modernistisk maleri til klange, toner og rytmer. Cort Lunde skaber musikalske fortolkninger af natur og kultur gennem en researchbaseret proces, der udvikler sig igennem instrumental synergi, digitale elektroakustiske processeringer og brug af feltoptagelser. Resultatet af dette er et jazztronica-univers, hvor samspillet mellem de bagvedliggende historier omkring fx planter, molekyler eller mytologiske væsener sammen med musikken skaber en enhed, der gør at vi lærer disse fænomener bedre at kende.
Genremæssigt er Cort Lunde nysgerrige, og kombinerer elektronisk musikproduktion, kontemporær improvisationsmusik og arrangementer for klassisk besætning. Lyden er organisk, og lag af knitrende beats, elektroniske klangflader, og solistiske udfoldelser, skaber en meditativ stemning, der samtidig har variation nok til at man som lytter holder fokus.
Cort Lunde startede under Corona-pandemien som et projekt, der spillede udenfor vante koncertrammer, da spillestederne var nedlukkede. De spillede særligt i haver, som fx. De Japanske haver, Clay Keramikmuseums have, og Urtehaven i Nørresundby, da deres første turné, der efterfølgende udmundede i deres deres første album “Flora Electronica”, var dedikeret til planter. Albummet blev “Ugens Album” på P8 Jazz, og kom i flittig rotation her, samt på DR P2.
Efterfølgende har Cort Lunde specialiseret sig i koncerter udenfor de vante spillesteder, og har bl.a. modtaget og opført bestillingsværker ved Statens Museums for Kunst, Brandts Kunstmuseum og CPH Harbour Parade. Spillestederne er dog også blevet frekventeret flittigt, hvor de f.eks. i april afholdt releasekoncert for deres andet album “Hydrophilia” på det legendariske Jazzhus Montmartre. Derudover har duoen international koncertaktivitet fra Island og Tyskland på CV’et. Under deres første turné, mente en dyrepasser fra Aalborg Zoo, at Cort Lunde lyder som Palle Mikkelborg, der møder Radiohead. Bedøm selv!
Lueenas har siden 2019 hurtigt markeret sig som en ny frisk stemme i den danske filmscene. De gør oprør mod ideen om komponisten som et sologeni, og har som de første i DK lavet et “filmscoreband”, der insisterer på samarbejde som en vital del af deres kompositionsproces.
En proces, der involverer grundige eksperimenter med de grænser, som deres strengeinstrumenter sætter, og leg med grænserne mellem akustiske, forstærkede og elektroniske lydkilder, som en vigtig del af deres proces.
De har det seneste år lavet værker for Nationalmuseet, spillefilm for Nordisk Film og flere serier for DR, og arbejdet med nogle af Københavns unikke skikkelser inden for filmproduktion. Tone Ottilie, Martin De Thurah, på filmen Baby Pyramid af Cecilie McNair – som de blev nomineret til en Robert for og senest var de nomineret til en Carl Prisen som årets komponister.
Det selvbetitlede album, Lueenas fra november 2022 der udkom på Københavnske Label Barkhausen Recordings – er den første udgivelse fra deres hånd, der er lavet uden visuel ledsager. Skabt over et år med improviserede sessions, og influeret af deres involvering i andre projekter på tværs af pop, jazz, elektronisk, eksperimentel og post-klassisk musik, har Maria Jagd og Ida Duelund skabt de unikke lydbilleder, der udgør deres selvbetitlede debut.